В рамках даного проекту «Плутон» впровадив новітню автоматизовану систему диспетчерського керування, яка на даний момент дозволяє керувати роботою більше 30 тягових трамвайних підстанцій міста Лодзь та його передмістя - міста Згеж.
Диспетчерська є центром управління енергопостачанням трамвайних мереж, і саме сюди надходить вся інформація з усіх підстанцій. Попередній диспетчерський центр потребував модернізації, оскільки вже не міг приймати обсяг інформації, що поступово збільшувався з впровадженням нових об’єктів. Це певним чином також ускладнювало роботу диспетчера. Основною метою Замовника в даному проєкті було йти в ногу з часом та мати резерви на майбутнє. Саме тому диспетчерський центр було перебудовано з повною заміною обладнання, що включає в себе:
- основний та резервний сервери даних;
- основне та резервне автоматизоване робоче місце (АРМ);
- відеосервер;
- відеостіна;
- сервер часу;
- мережеве обладнання;
- джерела безперебійного живлення.
Ключовим елементом диспетчерського пункту є відеостіна, що представляє собою екран колективного використання, на якому відображається схема контактної мережі живлення трамвайної лінії. Відеостіна побудована на базі 12 відеопанелей діагоналлю 55 дюймів в конфігурації 4х3. Новаторським рішенням є нанесення контактної мережі з усіма точками живлення на мапу міста. Завдяки цьому диспетчер може оперативно визначити розташування елементів мнемосхеми на карті міста використовуючи лише відеостіну, не витрачаючи час на пошук інформації в документах, як це було раніше.
Диспетчерський центр обладнаний сервером часу, що є постійним джерелом точного часу завдяки синхронізації через супутники. Це дозволяє отримати в диспетчерському центрі та на всіх підстанціях точний реальний час тієї чи іншої події і тим самим спрощує аналіз отриманих даних та аварійних подій. Для зв’язку з обладнанням підстанцій по бездротовому каналу використовується 5G роутер.
Система диспетчеризації розроблена на базі SCADA Zenon COPA-DATA і виконує наступні функції:
- оперативне керування електропостачанням з центрального диспетчерського пункту;
- відображення та протоколювання перебігу технологічного процесу керування – роботи технічних засобів, діагностичної інформації та дій оперативного персоналу;
- видача диспетчерському персоналу оперативних даних про поточні та історичні параметри мережі, стан комутаційного обладнання, технологічні параметри в зручній для роботи та аналізу формі (мнемосхеми, таблиці, звіти);
- збір та архівування повної інформації про стан обладнання в журналах подій та аварійних ситуацій по усім підстанціям та конкретно по кожній;
- аварійна та попереджувальна звукова сигналізація подій;
- реєстрація всіх дій оператора та стану системи;
- керування автоматичними вимикачами та роз’єднувачами з можливістю їх блокування, коли обладнанням в стані ремонту чи резерву та топологічного зафарбовування ліній на мнемосхемах підстанцій згідно реально стану;
- відображення стану некерованого обладнання в режимі симуляції на мнемосхемах відеостіни та підстанцій з фіксуванням зміни стану в журналах подій;
- кольорове відображення районів живлення підстанцій на мапі міста, що дозволяє оперативно проводити перемикання;
- можливість обміну інформацією з локальними системами телемеханіки підстанцій з використанням сучасних міжнародних комунікаційних протоколів.
Програмний пакет Zenon включає в себе:
- резервований сервер на базі UNLMTD ліцензії Zenon Supervisor на необмежену кількість змінних;
- АРМ операторів з клієнтським ліцензіями;
- модулі ведення архівів Historian;
- збереження архівних даних на сторонній машині;
- модулі автоматично зафарбовування ліній мнемосхем Automatic Line Coloring;
- драйвери передачі даних по протоколу Modbus TCP, Modbus RTU.
Автоматизована система диспетчерського керування побудована на відкритій архітектурі і готова до масштабування та розширення, що в свою чергу дає можливість підключати нові об’єкти диспетчеризації без зупинок та простоїв.
Вся система в цілому дозволяє диспетчерам швидко реагувати в надзвичайних ситуаціях, що означає швидкий запуск змінного транспорту, або скерування трамваїв в об’їзд. Це дозволяє тримати комфорт пасажирів на високому рівні.